Урологични злокачествени заболявания

Ракът се появява когато клетките в тялото започват да растът анархистично, с неконтролируемо темпо. Когато раковите клетки се съдържат в орган, от който са произлезли, се налага операция за премахване на рака. Ако ракът се е разпространил освен в органа, от който е произлязал и на други места, то се смята че има така наречените метастази или разсейки и често терапии като химиотерапия или радиационна терапия или друг вид терапии са средство на избор и често предхождат или се провеждат след оперативното лечение.

В урологията, раковите заболявания биват - рак на простатата, рак на бъбреците, рак на пикочния мехур, рак на уротела, рак на тестисите и други.

Рак на простата:

Ракът на простатата е един от най–често срещаните видове рак при мъжете и е на трето място като причина за смърт при силния пол. Ракът на простатата има наследствена връзка – така че всеки който, има роднини (бащи, братя) с рак на простатата, попадат в групата с висок риск за заболяване. Като причина се изтъква промяна в хормоналното равновесие при мъжа. Необходимо е мъжете след 49-годишна възраст поне веднъж годишно да посещават уролог с оглед ранна диагностика.

Рак на бъбреците:

Бъбреците образуват урината докато филтрират кръвта. Те са чифтен орган. Намират се в поясната област от двете страни на гръбнака, на нивото на последните ребра . Бъбреците имат външен, както и вътрешен слой, при което, рак може да се появи и на двете места. При диагностициране на бъбречен рак без значение в кой слой се намира образуванието, най–често се пристъпва към премахване на органа.

Рак на пикочния мехур:

Пикочният мехур е резервоар за урина. Разположен е в малкия таз. Чрез него периодично се изхвърля урината извън организма благодарение на мускулния слой на пикочния мехур и нервните центрове в централния и гръбначния мозък. Честотата на мехурния рак е голяма, смъртността също. Най–честият симптом е БЕЗболковото кръвопикане (хематурия).

Рак на тестисите:

Ракът на тестисите е рак, който обикновенно поразява мъже между 18 и 35 години. Предразполагащи фактори са: нарушен хормонален баланс в резултат на ненормално разположение на тестиса, травми на тестисите, хронични травми на тестисите при някои професии. Най–честият симптом е безпричинното увеличение на тестиса.