Други урологични заболявания

Аденом на простатната жлеза или доброкачествена простатна хиперплазия

Това е доброкачествено разрастване на простатата, което води до значителни смущения в уринирането като: забавено започване на уринирането, прекъсване на струята, слаба струя, напъване, бавно уриниране, чувство за недоизпикаване, често уриниране (особено нощем), изпускане преди уриниране, неотложен позив за уриниране, болка над срамната кост, изпускане на урина по време на сън, пълна задръжка на урина. Причините могат да бъдат напредването на възрастта и промяна в хормоналния баланс при мъжа. Необходим е преглед от уролог където се извършва ректално туширане, ехография и други образни изследвания, назначава се изследване за простатоспецифичен антиген, изследване на кръв и урина и евентуална уретроцистоскопия. На базата на това се поставя цялостна оценка на състоянието на пациента и се взема решение за лечение, което бива консервативно и радикално, оперативно. Консервативното лечение представлява изчаквателно поведение, хигиенно диетичен режим или изписване на медикаменти водещи до известен комфорт на живот, a радикалното оперативно лечение представлява отворена оперативна интервенция или ТУРП – трансуретрална резекция на простатата.

Хидроцеле

Това е набиране на течност в обвивките на тестиса. Бавно, постепенно, безболезнено, скроталната торбичка се подува и може да достигне значителни размери. В най – общ аспект е възможно да се намали плодовитостта на пациента. На лице е и козметичен проблем, и дискомфорт при сядане и движение. Причините могат да бъдат вродени и придобити. Вродените причини са характерни най–вече в детска възраст. С напредването на възрастта, причините, които водят до образуване на хидроцеле са на базата на травми или възпалителни заболявания на тестиса. Лечението е само оперативно.

Киста на епидидима или сперматоцеле

Това е кистозно образувание в областта над или под епидидима. Получва се при запушване на някое каналче в областта на главичката на епидидима. Тези кисти са различни по големина. Изпълнени са с течност и често болят. Лечението е оперативно.

Торзия на семенната връв

Това представлява завъртане на тестиса и е спешно състояние. Започва със силна, внезапна болка в областта на тестиса (възможно е болката да бъде и по - слаба). На лице е бърз оток на тестиса и надлежащите обвивки. Причините за това състояние могат да бъдат анатомични особености на тестиса, задържан тестис по хода на ингвиналния канал, дълга връзка между тестис и надсеменник, широк слабинен канал или завъртането може да настъпи и при напълно нормален тестис. Необходимо е задължителен спешен преглед от уролог и спешна оперативна интервенция до шестия час от завъртането.

Идиопатично варикоцеле – представлява разширени вени на тестиса.

Най-често е левостранно, понякога е и двустранно. Характеризира се с варикозно променени вени в областта на тестиса в различна степен. В голяма част от пациентите качеството на спермата е нарушено. В началото пациента няма никакви оплаквания. Впоследствие се появява тежест и дискомфорт в ингвиналната област, които се засилват при физически натоварвания. В по – късен период се забелязва асиметрия на скроталната торбичка - лявата част виси значително надолу, дискомфортът и болката се засилват, опипват се и се виждат разширените вени. Страдат мъже в активна репродуктивна възраст. Най – вероятната причина за некачествената сперма е нарушеният топлинен баланс в областта на тестиса и токсини, попадащи в тази област, на базата на тези анатомична промени. Необходим е преглед от уролог, изследване на качествтото на спермата и други изследвания с последващо оператовно лечение и продължително следоперативно наблюдение.

Фимоза

Фимозата представлява такова състояние на краекожието на пениса, което не позволява нормалното и издърпване зад главата на пениса. Трябва да се знае че при малките деца фимозата често е физиологична и не трябва да се бърза с оперативно лечение, а състоянието да се контролира от уролог. Също е добре да се знае, че ракът на пениса може да възникне от ръбцово променена фимоза с напредване на възрастта. Причините могат да бъдат: силно стеснен пръстен на краекожието, вродено дълго краекожие и тесен пръстен, кожни заболявания на препуциума (краекожие), възпалителни заболявания на препуциума и/или диабет. След преглед от уролог най–често се преминава към оперативно лечение. При наличие на възпалителни промени на препуциума (краекожие) и нощно напикаване операцията е задължителна.

Възпаление на тестиса и епидидима

Възпалението на тестиса като самостоятелно заболяване е рядко (орхит). Възпалението на епидидима в детска възраст също е рядко заболяване - повече трябва да се мисли за завъртане на семенната връв, което налага спешна, хирургична намеса. Острото възпаление на епидидима (надсеменника) е най-честото възпаление на органите в скротума в зряла възраст. Налице са болка, висока температура и отток на скротума от засегнатата страна. Причините са навлизане на патологични микроорганизми към епидидима. Необходим е преглед от уролог. Лечението е комплексно. Целта е да се намалят оплакванията, да се излекува възпалението, да се съхрани оплодителната способност на мъжа. При загнояване може да се стигне до отстраняване на тестиса по оперативен път.

Бъбречно каменна болест

Това е огромен раздел от урологичните заболявания. Причините са многообразни - камъните са с различен химически състав. Невземането на мерки и непровеждане на лечебни мероприятия може да доведе до загуба на орган и всички неприятни последствия като може да се стигне до изкуствен бъбрек (хрониодиализа), дори и до фатален край. Може да се счита, че това е болест на обмяната, отколкото самостоятелно заболяване. Един от най-честите симптоми е бъбречната колика. В повечето случаи тя се предизвиква от пикочен камък, който внезапно запушва, частично или напълно горните пикочни пътища (бъбрек или уретер). Причините са многообразни. От значение са анатомични промени в уропоетичната система, обменни причини, наследственост, питейна вода, пикочни инфекции, хранителен режим, прием на различни лекарства и много други. Необходимо е преглед от уролог и бързо отстраняване на болката чрез медикаменти или инвазивни мероприятия (интубация на уретер посредством стент). Назначават се изследване на кръв и урина, ехография на бъбреци, обзорна графия на бъбреци, венозна урография, скенер при необходимост, инвазивни изследвания и други. Лечението бива: консервативно (медикаменти, билколечение, балнеолечение), извънтелесно разбиване на камъни, вътретелесно разбиване на камъни и оперативно отстраняване на камъните.

Образувания по кожата на скротума и половия член

Това са кожни разраствания, брадавецовидни, с различна големина, в повечето случаи – доброкачествени. Понякога могат да навлязат и в пикочния канал с настъпване на редица усложнения. Най-често срещаните причини са вируси пренасящи се по полов път, а също така чрез бръснене. Окончателното им премахване става оперативно.